zondag 9 juni 2013

Funda

Iedereen die weleens op internet zoekt naar een koopwoning kan er niet omheen: Funda .
Voor diegenen die er dan toch niet mee bekend zijn zal ik hier uitleggen wat funda is.
Funda is een website opgezet door de NVM, Nederlandse vereniging van makelaars. Zowat alle makelaars in Nederland zijn aangesloten bij deze vereniging en plaatsen dan ook de woningen die zij te koop hebben staan via deze website aan.
Woning kopen Funda
De website is zeer overzichtelijk en op de startpagina staat meteen in het midden een zoekvenster, waar men plaatsnaam, postcode of zelfs straatnaam kan invoeren om te zoeken. Daaronder kan men dan eventueel aangeven binnen welke prijsklasse men zoekt. Vervolgens krijg je alle resultaten die je zoekopdracht oplevert afgebeeld, en kun je op allerlei verschillende manieren sorteren en filteren. Je kunt bijvoorbeeld op prijs sorteren, en alleen eengezinswoningen zoeken die binnen de afgelopen maand zijn aangeboden. Als je vervolgens een woning aanklikt kan je hiervan allerlei gegevens zien, zelfs het energielabel is zichtbaar.


In mijn zoektocht ben ik dus steeds op deze site begonnen. Wat me wel opvalt is dat sommige woningen soms opnieuw worden aangeboden terwijl ik ze eerder ook al heb zien staan.
Het mooie is ook dat je kan zien welke prijs bij de eerste aanbieding werd gevraagd, en of deze vraagprijs al gezakt is sinds de woning aangeboden wordt. Het mooie hiervan is, dat zowat elke woning die wordt aangeboden langzaam in prijs zakt. Mocht je dus een nieuwe woning zien die net iets boven het bedrag komt wat je aan maximale hypotheek  kunt  krijgen, dan weet je dat er nog wat rek in zit en dat je altijd wat lager kunt bieden en allicht alsnog de woning voor een fiks lagere prijs kunt krijgen.

Overigens is het zo dat je op Funda ook zelf je maximale hypotheek kan berekenen op basis van je inkopen. Ook is het mogelijk om de maandlasten ter berekenen die je zult hebben met een hypotheek op de desbetreffende woning. Overigens plaats ik hier wel mijn kanttekeningen bij want uit een gesprek met mijn hypotheekadviseur kwam een bedrag naar voren dat ongeveer 15.000 euro hoger ligt dan het bedrag op Funda, maar dat komt volgens de adviseur omdat Funda uitgaat van Jan Modaal om het zomaar te zeggen, en zijn hypotheek dus. Omdat ik aan het begin van mijn carriere sta, is het voor mij vrijwel zeker dat ik later met mijn ingineurstitel meer ga verdienen, terwijl dat bij Jan Modaal minder zeker is en hij daarom dus ook minder aan maximale hypotheek kan krijgen.

In de toekomst kun je dus meer vermeldingen van Funda verwachten op mijn blog, daar ik daar altijd mijn zoektocht begin. Dit was dus even ter kennismaking!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten